Mt
26,26-29 „ Ostatnia Wieczerza – uobecnienie Największej
Miłości”
- Czym jest pierwsza Uczta Nowego Przymierza i ostatnia Uczta Starego Przymierza ?
- Jak w Jezusie wypełniają się Pisma Starego Testamentu ?
- Czy uświadamiamy sobie , że podczas każdej Eucharystii, w momencie Przeistoczenia, urzeczywistnia się to samo, co ponad 2000 lat temu podczas Ostatniej Wieczerzy ?
- Czy mamy świadomość znaczenia i głębi znaków, dokonujących się na Mszy Św. ?
- Ile rozumiemy z Eucharystii?
Między
innymi te pytania postawił nam ks. Jan na początku naszej
niedzielnej medytacji.
Dla
lepszego zobrazowania tematu, ksiądz wprowadził nas w żydowski
kontekst Uczty Paschalnej Starego Przymierza. ( Wyj 1,8-14 ; Wyj 12
; Ps 114-118 )
Bez
niego nie można zrozumieć tego, co wydarzyło się w czasie
Ostatniej Wieczerzy.
Cały
rytuał starotestamentalnej Uczty Paschalnej był ustalony z góry,
niewiele tam było spontaniczności i swobody.
Jezus
natomiast, nieoczekiwanie czyni coś, co wprawia w zdumienie i
zaskoczenie wszystkich obecnych uczniów.
Biorąc
do ręki chleb, potem wino w kielichu – wypowiada zupełnie inne
słowa, nadaje im zupełnie nowy sens, treść..nową jakość..
Nikt
przecież nigdy w historii nie powiedział, że jest to JEGO CIAŁO i
JEGO KREW, że to jest ON.
Dlatego
właśnie, jesteśmy jakby wszczepieni w tamtą Ucztę Starego
Przymierza, ale dzięki nigdy wcześniej nieużywanym gestom i słowom
Jezusa, jest to jednocześnie Nowa Uczta – mająca zupełnie inną
istotę, nową treść i wydźwięk.
- Jak w Jezusie wypełniają się Pisma Starego Testamentu
1.
Odrębne wspominanie o ciele oraz o krwi
Tu
ksiądz podał dwa przykłady ze Starego Testamentu ( Kpł 17, 5-6
oraz PwP 12, 20-27 ), mówiące o ofiarniczym rytuale Izraela,
przedstawiające właśnie oddzielenie ciała od krwi ofiarniczej.
„Ale
się wystrzegaj spożywania krwi, bo we krwi jest życie, i nie
będziesz spożywał życia razem z ciałem.” ( PwP 12, 23 )
Jezus
bardzo świadomie, łamiąc chleb nawiązuje do tych znaków i gestów
– ale mówi ,że to ON jest tą Ofiarą, Barankiem.
Słowa
Jezusa o krwi, która 'za wielu jest wylewana' ( Mt 26,28 ) - są
aluzją do krwi ofiarniczej, rozlewanej na 'ołtarzu Pana' z księgi
Powtórzonego Prawa
Dziś
Jezus wylewa swoją Krew za mnie !
2.
Nawiązanie
do Przymierza Synajskiego
„ To jest Moja krew
Przymierza „ ( Mt 26,28 )
„Mojżesz
wziął krew i pokropił nią lud, mówiąc: «Oto krew przymierza,
które Pan zawarł z wami na podstawie wszystkich tych słów” ( Wj
24,8 )
Jezus
odwołuje się do tego starotestamentalnego Przymierza, ale też mówi
o Nowym Przymierzu – Jego Krew „ za wielu jest wylewana na
odpuszczenie grzechów”.
3.
Ustanowienie
Nowego i Wiecznego Przymierza, w miejsce Starego.
„Lecz
takie będzie przymierze, jakie zawrę z domem Izraela po tych dniach
- wyrocznia Pana: Umieszczę swe prawo w głębi ich jestestwa i
wypiszę na ich sercu.
Będę im Bogiem, oni zaś będą mi narodem”. ( Jr 31,33 )
Będę im Bogiem, oni zaś będą mi narodem”. ( Jr 31,33 )
Prorok
Jeremiasz przywołuje Przymierze Synajskie, które było łamane
wiele razy.
Wraz
z przyjściem Jezusa, prawo ma być wypisane nie na kamiennych
tablicach, ale w moim wnętrzu.
Na
ile to Prawo Boże, Prawo Miłości, Prawo Ewangelii – jest już
wypisane w moim sercu?
4.
Jezus jest doskonałym Sługą Pańskim, który przez swoją Mękę i
Śmierć sam staje się Przymierzem i Światłością dla świata.
W
pierwszej Pieśni o Słudze Pańskim czytamy :
„Ja,
Pan, powołałem Cię słusznie, ująłem Cię za rękę i
ukształtowałem,
ustanowiłem Cię przymierzem dla ludzi, światłością dla narodów, abyś otworzył oczy niewidomym, ażebyś z zamknięcia wypuścił jeńców, z więzienia tych, co mieszkają w ciemności.” ( Iz 42, 6-7 )
ustanowiłem Cię przymierzem dla ludzi, światłością dla narodów, abyś otworzył oczy niewidomym, ażebyś z zamknięcia wypuścił jeńców, z więzienia tych, co mieszkają w ciemności.” ( Iz 42, 6-7 )
To
właśnie Jezus – jako Sługa Pański, posłany jest po to, aby
tego dokonać; to w Nim spełnia się wszystko, co zostało zapisane
w Starym Testamencie. Jezus sam staje się Przymierzem, wydaje nam
Siebie, jako Sługa..
Pan
Jezus nie stawia nam żadnych granic, barier – to tylko od naszej
wolnej woli zależy, czy i jak Go przyjmiemy w naszych sercach...
5.
Jezus wynagradza za ludzkie grzechy.
W
czwartej Pieśni o Słudze czytamy z kolei :
„Spodobało się Panu zmiażdżyć Go cierpieniem. Jeśli On wyda swe życie na ofiarę za grzechy, ujrzy potomstwo, dni swe przedłuży, a wola Pańska spełni się przez Niego.
Po udrękach swej duszy, ujrzy światło i nim się nasyci. Zacny mój Sługa usprawiedliwi wielu, ich nieprawości On sam dźwigać będzie. Dlatego w nagrodę przydzielę Mu tłumy,
i posiądzie możnych jako zdobycz, za to, że Siebie na śmierć ofiarował i policzony został pomiędzy przestępców. A On poniósł grzechy wielu, i oręduje za przestępcami.” ( Iz 53,10-12 )
Jezus
wchodzi w miejsce wszystkich ofiar Starego Testamentu.
Jezus
przyjmuje na siebie mój grzech, On niesie na Sobie mój
grzech...Całe zło tego świata uderza w Jezusa..
Eucharystia
– jak piorunochron 'uziemia' to zło..
6.
Jezus jest Bożą
Sprawiedliwością i Bożym Miłosierdziem.
W
tej samej czwartej pieśni o Słudze Pańskim, nieco wyżej czytamy:
„Wzgardzony
i odepchnięty przez ludzi, Mąż boleści, oswojony z
cierpieniem,
jak ktoś, przed kim się twarze zakrywa, wzgardzony tak, iż mieliśmy Go za nic.
Lecz On się obarczył naszym cierpieniem, On dźwigał nasze boleści ,a myśmy Go za skazańca uznali, chłostanego przez Boga i zdeptanego. Lecz On był przebity za nasze grzechy, zdruzgotany za nasze winy. Spadła Nań chłosta zbawienna dla nas, a w Jego ranach jest nasze zdrowie.” ( Iz 53, 3-5 )
jak ktoś, przed kim się twarze zakrywa, wzgardzony tak, iż mieliśmy Go za nic.
Lecz On się obarczył naszym cierpieniem, On dźwigał nasze boleści ,a myśmy Go za skazańca uznali, chłostanego przez Boga i zdeptanego. Lecz On był przebity za nasze grzechy, zdruzgotany za nasze winy. Spadła Nań chłosta zbawienna dla nas, a w Jego ranach jest nasze zdrowie.” ( Iz 53, 3-5 )
Sprawiedliwość
pojmowana biblijnie, to dużo więcej niż zwykła równość – to
życie zgodne z Prawem Boga. Sprawiedliwość – Miłość –
Miłosierdzie..
To
właśnie w Jezusie Bóg objawia swoje Miłosierdzie.. Moje
usprawiedliwienie...odpuszczenie grzechów..Zbawienie..
7.
Dzięki
uniwersalnej ofierze Zbawienia – usprawiedliwienie dociera do
wszystkich krańców ziemi..
„To
zbyt mało, iż jesteś Mi Sługą dla podźwignięcia pokoleń
Jakuba i sprowadzenia ocalałych z Izraela! Ustanowię cię
światłością dla pogan, aby moje zbawienie dotarło
aż do krańców ziemi” ( Iz 49,6 )
aż do krańców ziemi” ( Iz 49,6 )
Raz
dokonana Ofiara Krzyża, będzie uobecniana aż po wszystkie czasy,
dla wszystkich narodów. Każdy z nas może zanurzyć się w tej
Ofierze i mieć ' ścieżkę dostępu' do Zbawienia. Wszędzie tam ,
gdzie sprawowana jest Eucharystia – jest taka możliwość.
Eucharystia
nie tylko zapowiada Mękę i Śmierć – lecz JUŻ stanowi z Nią
nierozerwalną całość.
W
każdej Eucharystii – uobecnia się SAM JEZUS. Jest REALNY I
RZECZYWISTY.
Czy
mam świadomość, że po każdej Komunii św. - staję się 'żywą
monstrancją', w której mieszka BÓG ?
Podsumowując,
ks. Jan - za francuskim noblistą F. Mauriac - pytał nas.. „ Co
rozumieli uczniowie, którzy przed chwila spożywali to Ciało i Krew
? Syn Człowieczy był z nimi przy stole i jednocześnie każdy z
nich czuł Go w sobie samym.. czuł jak pulsuje życiem, jak goreje
niby płomień, który jest orzeźwieniem i rozkoszą. Po raz
pierwszy na tym świecie dokonał się cud posiadania Tego, którego
się umiłowało, wcielenia się w Niego, żywienia się Nim,
zjednoczenia się z Jego istotą, przekształcenia się w Jego żywą
miłość.”
Joasia
Kochani, jeśli umknął naszej uwadze film "Największy z cudów", to myślę, że warto dotrzeć do jego wersji na DVD - tutaj możemy obejrzeć zwiastun i przeczytać kilka słów wprowadzenia:
Sądzę, że obejrzenie tego filmu może nam pomóc w jeszcze pełniejszym, bardziej świadomym przeżywaniu Mszy Świętej.
Dorota
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz